Thor Angelo – Om rejsen med LanguageWire og OrderYOYO

Thor Angelo - OrderYOYO
Serieiværksætteren Thor Angelo trådte i Juni tilbage som CEO i OrderYOYO og ind i en rolle som bestyrelsesmedlem. Thor fortæller i dette afsnit, om sin tid hos både OrderYOYO og LanguageWire. Der er mange læringer, for nye som erfarne iværksættere at hente i dette afsnit. Thor fortæller om alt fra en tid med storhedsvanvid i LanguageWire til vokseværk i OrderYOYO og kampen mod giganten JustEat. 


Episoden er sponsoreret af Copenhagen Venture Exchange

Iværksætteri lå ikke i kortene for serieiværksætter Thor Angelo

Thor Angelo troede han skulle være ingeniør som sin far, men da han fik et job i restaurantbranchen blev han inspireret. En dag spurgte nogle gæster, om han ikke kunne tænke sig et rigtigt job. Thor takkede ja og fik et job hos CDM systemer. Han skiftede lidt jobs, men manglede udfordringer. Han så aldrig rigtigt op til sine chefer, hvor han arbejdede. En dag kom der en god ven og hans bekendte og spurgte Thor om han kendte nogen, som der ville startede en virksomhed. Thor så ikke sig selv som en mulighed, før de spurgte ham “Hvad med dig selv Thor?”. Endelig følte Thor, at han kunne blive udfordret og han takkede ja.

LanguageWire

Thor og hans 2 nye partnere havde ikke en konkret idé til en virksomhed. De startede derfor en stor brainstormsession. Det endte med, at de ville fokusere på oversættelse og dermed blev LanguageWire født. De var alle tre meget faglige og grundige af natur og brugte derfor et halv år på at lave businessplan og budgetter. Det var spild af tid, som Thor fortæller og han lever nu efter et mantra, som hedder: “Skaf 5 kunder og løs det problem, som du tror de har på den bedste måde og så finder du ud af, hvor du ender henne“. De ender også med at ændre retning for LanguageWire 2-3 gange.

En snak med en investorer blev afgørende, for hvilken retning de endte med at vælge. Investoren sagde “Glem portalen. Start hvor pengene er. Nemlig i at få lavet oversættelser. Start med det, lykkes med det og så udvid.“. De fandt derfor en gruppe oversættere og cyklede rundt og skaffede kunder.

Digital platform skabte stor fordel

LanguageWire startede helt manuelt til at starte med. Et word dokument, som blev videresendt til en oversætter. E-mail var lige kommet og de fleste oversættelsesvirksomheder var tilfredse med dette. Thor og hans co-founders følte dog, at de kunne gøre bedre. De byggede derfor en platform, hvor alt kunne håndteres i “skyen”. Denne udvekslingsplatform gav dem en kæmpe fordel i forhold til deres konkurrenter.

De 3 venner havde ingen fordelte roller til at starte med. De var bare 3 gutter. De fordelte først rollerne, da de fandt ud af hvor deres kompetencer lå, undervejs i forløbet. Dette anbefaler Thor ikke til nogle startups. Rollerne bør være fordelt på forhånd, selvom det i early stage er vigtigt, at være en blæksprutte. Mangler man salgsarbejde, må alle således ud og sælge for en stund. Hør flere råd fra Thor i teaseren herunder.

Thor Angelo var hos LanguageWire i 12 år og de omsatte for 150 millioner kroner, da Thor forlod dem.

Hurtigt tilbage i iværksættermiljøet

Lige efter, at Thor Angelo solgte sin andel i LanguageWire, så kastede han sig tilbage ud i iværksættermiljøet og begyndte straks at udvikle på hans idéer. Den første idé var “Billy Tracker”, som skulle hjælpe ham med, at finde ud af hvor hans søn var hele tiden via en app. Thor synes stadig, at idéen er god, men at timingen ikke var der, da batteritiden var for kort og det var for besværligt. Thor opfordrer iværksættere til at udvikle på deres idéer og hvis timingen ikke er nu, så gem det væk og vær klar, når muligheden opstår.

OrderYOYO

Thors tilbagevenden til iværksættermiljøet kom for alvor, da Thomas Paulsen kom til ham med en idé. Thomas var træt af travle restauranter og ville, at man skulle kunne bestille udenom tjenerne. De undersøgte muligheden, men mente ikke at timingen var rigtig og at folk var klar til denne idé. Den er dog siden udviklet af QuickOrder, som vi snakkede med i et andet afsnit.

Efter en brainstorm fandt Thor ud af at cafeer og restauranter ikke havde nok potentiale til, at han kunne “hyper growth” dem som virksomhed. Dette potentiale fandt de, da de opdagede take-away segmentet. De fandt ud af, at JustEat tager 20% per ordre, selvom 80% af ordrerne, ifølge Thors undersøgelse, er fra tilbagevendende kunder. De fandt også ud af, at der var en vrede over JustEat, som løbende havde hævet deres procentdel. Derfor var timingen perfekt. Folk nød at bestille online, men den gængse pizzamand havde ikke værktøjerne til at modtage onlinebestillinger udenom JustEat, så hvorfor ikke hjælpe dem med at få deres egen platform.

Stor vækst

OrderYOYO tredoblede de første år og vækstede fra 0 til 100 medarbejdere på et par år. Hele tiden ændrede organisationen sig efter, hvad der var behov for. Thor startede som business angel og brugte meget lidt tid, mens Thomas havde alle rollerne. I sommeren 2015, da de første 20 kunder var i hus, så blev det for spændende for Thor. Han kunne ikke længere stå på sidelinjen. Han hoppede derfor ind i virksomheden og blev CEO i OrderYOYO. I takt med, at de voksede, så fik de langsomt ansat eksperter på de forskellige områder.

En anden investor og iværksætter som har gjort det samme er Jimmy Maymann i Airhelp. Se her.

SEED Capital

Når SEED Capital gerne ville investere, så ville de gerne have en business angel med. De kom derfor med gode ideer til Thor og den anden vej rundt. Der var nemlig flere iværksættere med gode ideer, som henvendte sig til SEED. Problem var, at de ikke vidste hvordan de skulle videreudvikle eller realisere idéen. Det var Thor god til at hjælpe med og samtidig havde han et godt netværk. Dermed fik Thor skabt en god relation til SEED Capital. Denne relation var en fordel, da OrderYOYO skulle ud og hente investeringer. OrderYOYO fik, blandt andet fra SEED Capital, 40 millioner kroner i deres Serie A-runde. Investeringen skal bruges til at “break even”. I dag har OrderYOYO et godt stykke over 3000 kunder. De er etablerede i Danmark, Irland, England og Tyskland. Thor forlod sin stilling som CEO i Juni 2019, men er forsat som bestyrelsesmedlem.

Storhedsvanvid

Når Thor kigger tilbage på sin tid hos LanguageWire, så er der en fejltagelse, som han husker tydeligt. Efter 6-7 år med en stabil vækst, så begynder de at kede sig og mangler udfordringer. De var fyldte af selvtillid og ville starte et par nye virksomheder ved siden af LanguageWire.

“Vi troede vi kunne gå på vandet” – Thor Angelo

De havde startet med at få lavet udvikling i Ukraine og ville hjælpe andre virksomheder til det samme. De ville samtidigt også udvikle GraphicWire, for multimedie branchen. Ingen af de to idéer blev til noget. Thor beskriver det, som en form for storhedsvanvid og fortyder, at de ikke udfordrede sig selv og fokuserede på en højere vækst hos LanguageWire.

Her er et forslag til andre iværksættere, som du kan lade dig inspirere af:
Kashmir – Første del af historien fortalt af trommeslager og en af musikkens mange iværksættere Asger Techau
Good Monday – Mik Strøyberg presser citronen
About Vintage – Åbenhed kan skabe et hav af muligheder

[jetpack-related-posts]
25% rabat med "IVHPODCAST"