fbpx

Unity – David Helgason gik fra ingen løn i 6 år til milliard virksomhed

Lisa Dalsgaard - Goodiepack

3 unge idealistiske mænd i form af David HelgasonNicholas Francis og Joachim Ante sætter sig for at demokratisere hele spilbranchen. I dag er Unity Technologies blevet til et af de få unicorns dansk iværksætteri har genereret. De har udviklet en spilmotor som i dag anslås at blive brugt til 50 % af alle mobilspil og 70 % af alle Virtual Reality spil. I 2016 rapporterede Unity at de havde rundet over 5,5 millioner registrerede bruger. I dag har de over 2000 ansatte og har over 8 investeringsrunder rejst i alt 1,3 milliarder dollars til en estimeret værdi på 6 milliarder dollars. 


Den islandsk fødte iværksætter vidste ikke helt hvad han ville i sin ungdom. Som 10 årig kom han til Danmark og lærte sig selv at programmere. Han havde droppet ud af 4 universitets uddannelser og var søgt ind hos nogle IT virksomheder for at kode hjemmesider.  Han endte som freelancer hos den lille virksomhed, Neotropolis. Her spejlede han sig i direktøren og blev deraf misundelig på det at være sin egen chef. Så da hans danske gymnasieklassekammerat Nicolas inviterede ham ned i en kælder i Nørrebro, for at kode spil, var han ikke i tvivl. Senere kom tyske Joachim til også.

Unity ideen folder sig ud

Spileventyret bliver ikke en succes. I stedet går det op for dem at den software de har bygget til at lave spillet i er efterspurgt. I 2005 udkommer version 1.0 således af Unity.

David fortæller om, hvordan deres fokus på Mac var håbløst, da det kun var nogle kodere og musikere, som brugte Mac på daværende tidspunkt. Der var også fokus på browsere, men det var heller ikke særligt brugt dengang. David fortæller om hvordan værktøjet var noget være rod. Samtidig måtte de låne af en far, banken og senere fik de lidt ekstra penge ind. I alt blev det til omkring 500.000 kr. Med den sidste krone af de penge, så kunne de lige præcis få udgivet version 1.0. Dette fortæller noget om, hvor motiveret og hårdtarbejdende de 3 stiftere var. De gav ikke op og David fortæller senere, at han gik hele 6 år uden at få løn.

Liste over de bedste programmører i verden

Unity begynder at vækste. De oplever pludseligt, at de har hul i deres budget til at ansætte en medarbejder. De laver derfor en liste over de 10 bedste programmører i verden. De ringer til nummer 1, men han svarer ikke. Nummer 2 på listen er en russer, som er i gang med at lave et konkurrerende produkt. Han er ikke interesseret. Så ringer de til nummer 3. En mand fra Litauen, som de inviterer til en “gamejam” weekend, hvor man udvikler et spil på en weekend.

“Han blev lidt forelsket i os. Eller synes vi var lidt sjove eller skøre” – David Helgason

De får tilknyttet deres medarbejder og han er stadig en af Unitys bedste programmører den dag i dag.

Svært at finde investorer midt i finanskrisen

I 2008 var finansmarkedet i Europa dødt og Unity havde brug for en indsprøjtning af kapital. Dette fører til en On/off 9 måneder rejse for David til blandt andet San Francisco. Han får stablet et møde med Sequoia Capital på benene og da de rejser sig op og klapper efter mødet, så er investeringen i hus. En “lille” investering, som David kalder det, på 30 millioner kroner. Disse penge agerer som en “buffer”, så Unity kan tage lidt flere chancer, men stadig have et sikkerhedsnet.

En helliggørelse af Steve Jobs skabte en fordel

David og hans partnere håbede og troede på, at alt hvad Steve Jobs skabte ville blive til en kæmpe succes. Det fik de heldigvis ret i. De satsede derfor hårdnakket på at lave spil til iPhone, da Apple først gav mulighed for at udvikle apps. De var bange for at de misset hypen, da de ikke kunne nå at have deres teknologi klar til åbningen af App Store, men da de udkom et par nogle måneder senere, så kunne de godt se at denne hype kun lige var startet.

Gratis software

En medarbejders intuition sagde, at de burde lave en gratis version af deres software. De var dog bange for, at det ville ødelægge det community, som de havde opbygget. Sent i 2009 udkommer den gratis version, som er den version som tidligere havde kostede 1000 kr.

“Det tog et døgn og så havde vi fordoblet vores brugerbase, som vi havde oparbejdet 4,5 år.” – David Helgason

Det gav en lidt langsommere vækst, men da brugerne, som havde lært den gratis version at kende, ville havde den dyre, så kom opsvinget. Dette er lige efter at investeringen på 30 millioner kroner er kommet. For at få et ekstra sikkerhedsnet og give mulighed for at vækste, så går de ud og leder efter endnu en investering i 2011. På cirka samme tid, så skifter de til en abonnementsløsning. En overlegen model ifølge David, som de ville have ønsket at de havde startet med.

Hvordan får man investeringer?

Det er lidt nemmere i dag med bl.a. business angels. David er også selv blevet investorer. Han fortæller dog lidt om, hvad det kræver, at få en investering. “Man får investeringer ved at bygge en fabelagtig virksomhed”, så enkelt beskriver David det. Han uddybere det herunder:

“Bare kom i gang. Fantastisk team og bygge et skide godt produkt. Undervejs når man er på den rejse og det er åbenlyst for folk ude fra, at det her nok skal lykkes, selvom tallene og selvom man er tidligt på den. Man er måske ikke færdig med alting. Hvis man kan skabe den følelse af, at det her bliver til noget, så er det relativt nemt at få penge. Hvis folk der kigger på det ikke er sikker på det bliver til noget, så tør de ikke” – David Helgason

David fortæller videre at passionen er det vigtigste og kan bære dig langt, men det er naturligvis ikke nok.

“Hvis ikke du har lys i øjnene, så kan tallene og produktet nærmest være ligegyldigt, men lys er bare ikke nok” – David Helgason

Held i uheld for “agent” som fandt sin kone

Da de stadig troede, at de skulle være et spilfirma blev de bondfanget. En fyr, som sagde at han kunne komme hjem med en masse kontakter, hvis de betalte ham en tur til San Francisco. Han mødte en kvinde på konferencen, som han tog til for at arbejde. En såkaldt “Booth Babe”, som var model, som var købt til at stå i en stand, som man gjorde dengang. Han havde slet ikke prøvet spillet eller vist det til nogen.

“Man er desperat. Vi havde ingen venner eller kontakter og her kommer der en eller anden. Det gode var så at hele øvelses kostede måske 10.000 kr. Det var billige lærepenge. det kunne have være en hel del mere. Man skal generelt være skeptisk overfor agenter og folk der vil rådgive en for penge. For der er virkeligt langt mellem snapsene” – David Helgason

De arbejdede ekstra hårdt inden konferencen, så den ekstra indsats tjente i sig selv fejltagelsen ind. Hvis David kigger tilbage vil han ikke turde at lave noget om, da hans rejse involverede meget held også. Det kunne derfor nemt have endt med et helt anerledes resultat, så David foretrækker at tage fejltagelserne med, da de har været med til at bringe Unity til, hvor de er i dag.

Hør iværksætterhistorier fra nogle af de andre mest profilerede iværksættere i Danmark:
Lars Seier – fra værtshus i Spanien til Saxo Bank, blockchain og tv vært
Coolshop – Jacob Risgaard fortæller sin iværksætterhistorie
Airhelp – Fra bali til Y Combinator

25% rabat med "IVHPODCAST"

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier ApS
Lochersvej 4
3100 Hornbæk
CVR: 40092358

Navn: Esben Brandborg Østerby
E-mail: esben@ivaerksaetterhistorier.dk
Tlf: 53 83 36 33

 Find os på Facebook Find os på Instagram Find os på Youtube Find os på LinkedIn Kontakt os på mail

Tilmeld dig vores podcast