Curvii – Webshopejere skal ikke altid sælge meget under julesæsonen

Curvii - Kent Medom
25% rabat med "IVHPODCAST"
Curvii startede som et eksperiment. Vi skal tilbage til dengang Mads Christensens sokker for alvor begyndte at blive populære. Det er året 2010. Den selvstændige webudvikler Kent Medom har svært ved at få nok kunder. Derfor beslutter han sig for at lære, hvordan man bygger en webshop… som sælger sokker, selvfølgelig. Det går overraskende godt. Især da han introducerer strømpebukser til store kvinder. Det sælger som varmt brød. Og DET skal vise sig at blive startskuddet til historien om webshoppen Curvii, som altså sælger tøj online til store kvinder.


Sponsoreret af Viabill
Produceret af Mr. Podcast Pippi aka Esben Brandborg Østerby fra Podtribe Media

For mange webshopsejere er julesæsonen et af højdepunkterne for årets omsætning. Det er her danskerne for alvor valfarter til deres skærme for at gøre sig gode køb til deres kære. Det afspejler sig også i talene, hvor der alene på Black Friday blev omsat for 2,11 milliarder kroner, hvoraf 13,6 % foregik online – en stigning på knap 2 % i forhold til året før. Kent Medom og hans nye partner – hans søster Kirsa Jespersen – sidder derfor edderspændt og forventer sig samme boom på Curvii, men de bliver slemt overrasket.

December går ned med et brag. Vi går næsten til halv omsætning i forhold til November måned og det på trods af alle de ekstra markedsførings push man jo laver i den periode. Det værste var at vi ikke kunne se hvorfor det gik galt. Så vi er i vildrede. Men så kom Januar måned, hvor det går fuldstændig amok. Vi fordobler omsætningen i forhold til November måned.

I de følgende år sker det samme og Curvii konkludere via samtaler med kunder, at man simpelthen ikke køber så mange gaver af de produkter Curvii sælger, fordi man ikke vil købe den forkerte størrelse.

Varemærkeregistrering af Curvii voldte problemer

I forbindelse med at webshoppen voksede og at de kunne se, at der var andre som oprettede domæner, som lagde sig meget op af Curvii, ville de varemærkeregistrere Curvii navnet i EU. I sådan en proces kan myndighederne fra det enkelte medlemsland komme med indsigelser. Noget Curvii forventede ville blive en smal sag. Lige indtil ansøgningen landede i Bulgarien.

“Det patentbureau vi havde hyret både grinte og græd, da de kom og fortalte os, at den bulgarske myndighed var kommet med en indsigelse. Det viser sig at navnet curvii, betyder prostituereret på bulgarsk. Det havde vi slet ikke forestillet os.” – Kent Medom.

Hvis du gerne vil høre om andre webshop iværksætterhistorier, så se herunder:
Anodyne – Fra hobbyvirksomhed til salg i 18 lande
Citatplakat – fra 0 til 3 webshops på 3 år
Dyekjær Design – Fra sygmeldt til succesfuld iværksætter
Nicehair – Sådan blev Nicehair.dk Danmarks webshop for skønhedsprodukter
Stine Sandermann – Om at starte et tøjbrand
Unify Underwear – Teenagekvinder udvikler ny innovativ BH

[jetpack-related-posts]