Frederik IX fra Løvens Hule: Hvornår skal vi indtage verden?

Camilla - Basic Apparel

Louise Mygind Andersen og hendes smykkevirksomhed Frederik IX fik en investering på 400.000 kroner for 10% fra Christian Arnstedt i 6. sæson af Løvens Hule. Pengene skal bruges til en internationalisering, men brandet er nærmest ’Born Global’. Louise brugte nemlig i
opstarten et år i Asien, hvor hun fandt den leverandør, hun bruger den dag i dag. Samtidig vil Louise
udbrede sine smykker i ædelmetaller til både mænd og kvinder, og ambitionerne er tårnhøje.
Det her er hendes iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.

Artiklen er skrevet af Niklas Vinther Jakobsen


Produceret af Podtribe media.

Annoncør på afsnit er Global Roadrunner og Lunar.

Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.

Investerede sine konfirmationspenge i sig selv

Louises iværksætterhistorie begynder med design af egen konfirmationskjole, egenbetalt negleteknikker-
uddannelse som 13 årig og opsøgende salg på farens arbejdsplads. Interessen for design blev omsat til en
elevplads i Bestsellerkoncernen for den driftige nordjyde. Undervejs i elevtiden endte hun med både at
designe sko og beskæftige sig med key accounts. Hjertet begyndte dog at banke for smykkedesign og Louise fik frembragt smykker hos lokale guldsmede til sig selv og sine nærmeste.

Et heldigt sammentræf gjorde, at Louise kunne flytte et år til Asien. Her opsøgte hun lokale
smykkeproducenter. Målet var at udvikle og designe egne smykker i ædelmetaller til både mænd og kvinder.

Starten på Frederik IX

Omkring julen 2018 er det tid til at vende hjem til Danmark. Nu var leverandøren på plads, og Louise kunne
sætte fart på udviklingen af sit brand, Frederik IX. Navnet og inspirationen til smykkerne henter Louise i den
danske konge, som på mange måder var helt sin egen:

”Jeg er jo inspireret af Kong Frederik 9. Han var jo mega sej, normbrydende, han var tatoveret og en
vaskeægte sømand. Det var jo ikke så normalt når man var konge. Da jeg stod der og skulle starte mit eget
brand, så skulle det ikke bare hedde Louise Mygind Smykker. Det her med at være noget for alle og ikke
bare for nogen, det var han og det er også det jeg gerne vil med Frederik IX.” – Louise Mygind Andersen, Stifter af Frederik IX

Før, under og efter Løvens Hule

I podcasten fortæller Louise også om processen før og efter Løvens Hule, og oplevelserne på selve
optagelsesdagen. Som flere andre deltagere, søgte Louise primært kloge penge, og det fik hun i Christian
Arnstedt og Blazar Capital. Blazar har nemlig urmærket Nordgreen, der i 2020 rundede 101 mio. i
omsætning. Investering lød på 400.000 kroner for 10% af Frederik IX. 

Rejsen har dog ikke været uden bump på vejen og et af de største og seneste bump hændte blot 10 dage inden Løvens Hule afsnittet skulle sendes. En hacker i Tyrkiet fik nemlig adgang til Frederik IX Instagramprofil og Louise gik mere eller mindre i panik. Det var det værst tænkelige tidspunkt at blive ramt af sort uheld: Kort tid før den største eksponering af Frederik IX i mærkets historie, er hendes digitale udstillingsvindue ved at forsvinde. Hør i podcasten, hvordan Louise klarede den udfordring.

Familien har været med fra starten

Selvom smykkebrancen er meget konservativ og måske en anelse støvet, er Frederik IX godt i gang med at
slå sit navn fast. Rundt om i Danmark kan man finde smykkerne hos 37 forhandlere, samtidig med at
webshoppen driver onlinesalget frem. Succesen kommer dog ikke uden en pris, og det meste af familien har været involveret i virksomheden på den ene eller anden måde. Selv arbejder Louise Mygind Andersen gerne 16 timer i døgnet og det medfører et vist afsavn. Det er drømmen om at se sine tidløse smykker overalt i verden, der driver hende.

”Målet og drømmen er, at være et anerkendt brand i hele verden, både online og fysisk. Smykker er et
produkt man gerne vil se, prøve og røre. Jeg troede, det kun skulle være online, men folk vil gerne se og
prøve, så derfor skal vi også ud fysisk. Jeg er ikke i tvivl om, at den royale historie og det danske design er
noget de godt vil kunne lide ude i Asien.” – Louise Mygind Andersen, Stifter af Frederik IX

Som så meget andet, lægger coronapandemien også en dæmper på smykkesalget, men Frederik IX er klar
til at indtage nye markeder, når verden åbner op. Alt det, og meget mere, taler vært Mette Bloch og gæst
Louise Mygind Andersen om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.

Hvis du ønsker at høre flere afsnit med deltagere fra Løvens Hule, så kan du gøre det lige her.