Stine Sandermann – Om at starte et tøjbrand

“Hvis jeg skulle starte en ny virksomhed ville tøj og modebranchen være den sidste jeg ville vælge!” Ca. sådan sagde jeg til Stine Sandermann inden interviewet begyndte. Stine grinede bare lidt, og det er meget sigende for hvilken kategori iværksætter Stine er.

Hvordan starter du et tøjbrand

I dette afsnit af Iværksætterhistorier fortæller Stine Sandermann, hvordan man starter et tøjbrand op fra bunden. Stine har startet sit eget tøjbrand ‘Sandermann’ op, efter at have færdiggjort en master i bæredygtigt tøj design fra et anerkendt universitet i London.

Sandermann et bæredygtigt tøj mærke

Stines tøjbrand adskiller sig fra branchen, ved at være produceret af garn fra danske får.

Stine er den slags som går efter sine egne drømmer, og først og fremmest lytter til sine egne ideer. Samtidig er hun den type iværksætter som ikke tænker negative tanker, men istedet tror på sig selv og kører der ud af.

Jeg var i dette afsnit af iværksætterhistorier, taget ud for at besøge Stine Sandermann, som har startet sit eget brand, under sit eget navn Sandermann. Det blev en spændenede fortælling om hvordan Stines opstart har været. Hvordan Stines interesse for bæredygtigt design startede, hvorfor hun tog en master i London inden hun startede sit brand samt hendes syn på at starte op i modebranchen.

Jeg er meget imponeret af Stines resultater samt personlighed, og der er ingen tvivl om at hun fortjener den succes hun har og får i fremtiden.

Link til stines hjemmeside: http://www.sandermann.net

Fremtiden for Sandermann

Stine forbereder sig i øjeblikket til næste års kollektion. Samtidig arbejder hun på at, få en praktikant og at få sine kollektioner på hylderne hos flere udenlandske webshops for designer tøj.

De tre læringspunkter fra Stine Sandermann

  1. Specialiser dig, og vælg din niche med omhu. Stine har specialiseret sig i at lave kollektioner baseret på spildmaterialer, og hun er samtidig en af de eneste som spinner uld fra danske kød får.
  2. Accepter at det kræver lange arbejdsdage at slå igennem med et tøjbrand. Stine har sat alt andet til side, og satser nu alt på sin drøm. Hun ved det kræver ofre, men hun er villig til at gøre hvad det kræver.
  3. Tag chancer, også selv du ikke kan forudsige om du får pengene igen. I modebranchen er man nød til at udvikle en kollektion inden man kan teste om kunderne synes om den, og det er Stine helt afklaret med. Hun hviler i usikkerheden, og tager chancerne for at udstille, også selvom hun ikke ved om kunderne vil købe eller ej.

2 Comments

  • Lene
    Rigtig fin podcast, håber på en opfølger om måske 1 år, så man kan høre "hvad blev der af dem?" Stort held og lykke med fremtiden og det gode projekt. "Lets make the fashion industry green again"
  • uffeaalborg
    Hej Lene. Tak fordi du kunne lide podcasten. Jeg er sikker på det kommer til at gå Stine rigtig godt, og at lave en podcast med Stine om et år er helt sikkert en mulighed. Mvh. Uffe

Leave a comment