Artboost – Demokratisering af kunst skal blive galleriejernes død

Artboost - Anders Cederholm

Artboost er den kække dreng i klassen i en branche, som er indspist og ifølge Bloomberg blandt verdens mest korrupte. Prismanipulation og snobberi er ikke unormalt i kunstbranchen og derfor mener Artboost, at branchen er ødelagt. Det skal deres ikke kurateret kunstplatform gøre op med. I dag har de over 5400 kunstnere fra over 100 lande på platformen. 


Episoden er sponsoreret af Viabill

I Aarhus sidder Anders Cederholm Nielsen. Som barn blev han indviet i sin onkels passion for kunst. Og siden da har det visuelle udtryk været en nøglesten i hans liv. Da Anders selv blev gammel nok til at flytte hjemmefra, skulle den nye lejlighed møbleres og det æstetiske udtryk findes. Han ville ikke have masseproduceret plakater fra f.eks. Ikea. Han ville have noget unikt. Så han gik selv på research og var ude at tale med kunstnerne selv. Det var en fed følelse at alle pengene gik til kunstneren. I kraft af den oplevelse gik det op for Anders, hvor kompliceret hele forløbet havde været. Og det blev startskuddet til ideen om Artboost.

Artboost som studieprojekt

I Herning læste Anders Business Development Engineer. En uddannelse som har stor fokus på iværksætteri. Det vil sige der bliver dedikeret konkret tid til at arbejde med sine projekter. Så i 3 år blev alle opgaver skrevet omkring Artboost med og uden studievenner. På den måde var de i en tidlig fase ret mange hænder til at løfte projektet. Det er i øvrigt et godt eksempel på, at det med at starte forretning under studiet ikke er en dum ide. Det fortæller flere andre iværksætterhistorier også om. Bl.a.

Zliide Technologies, Area9 og Porco Vision

Artboost er mere end bare en platform, det er et community

Noget af det, som der fra starten har været vigtig for Artboost er at skabe et community. Det er noget de bruger rigtig meget tid på. Og de kan mærke at de gør noget rigtig. Det vidner over 15.000 FB følgere nu også om. På et tidspunkt testede de værdien af deres følgere ved at lave en limited edition på et værk med en kunstner. De skulle ligefrem skrive personligt til Anders mail. På 2 døgn var alle revet væk. Helt uden marketingsbudget.

Artboost bruger Convertible Notes som investeringsform

Rigtig mange iværksætter opgiver andele til business angels når de skal hente investering til deres startup. Artboost har i stedet brugt en relativ overset mulighed ved i stedet at lave convertible notes. På den måde opgiver man ingen ejerandele her og nu. I stedet giver man investoren en rabat når beløbet skal modregnes ved en senere investering. Det vil sige, at disse investorer køber sig ind i troen om, at en større investering vil komme. Det giver ofte mere engageret investorer. Der er selvfølgelig ulemper også og dem fortæller Anders også om i podcasten.

Artboost skifter forretningsmodel

I og med at en af visionerne med Artboost var, at gøre op med galleriejernes kommisionsmodel på op mod 66 %,
skulle forretningsmodellen oprindelig bero i en 0 % kommisions model. Ikke desto mindre endte det i første omgang med at de tog 15 % kommision. Men nu flere år senere er de faktisk på vej til at flippe modellen over til en abonnementsmodel. I podcasten kan du høre om alle overvejelserne fra Anders. Det er super spændende.

Kontaktinformationer

Iværksætterhistorier ApS
Lochersvej 4
3100 Hornbæk
CVR: 40092358

Navn: Esben Brandborg Østerby
E-mail: esben@ivaerksaetterhistorier.dk
Tlf: 53 83 36 33

 Find os på Facebook Find os på Instagram Find os på Youtube Find os på LinkedIn Kontakt os på mail

Tilmeld dig vores podcast

Iværksætterhistorier