ILD.PIZZA – Ledelse kender ingen alder eller baggrund

Younes Deabeis - ILD.PIZZA

Younes Deaibes er blot 21 år, men har nået mere, end mange når på en hel menneskealder. Younes fik for første gang smag for forretning, da han tilmeldte sin lokale rapgruppe til Talent 2010 på DR. TMT, som gruppen hed, kom hele vejen i finalen og Younes var både rapper og manager. Han skulle derfor allerede som 12-årig forhandle priser og betingelser. Younes blev vist tillid og fandt sit kald. Disse læringer tog han med sig videre. Han ville frem i verdenen. Han fik sig et job i Tivoli Friheden, hvor han arbejdede sig op til at blive områdeleder med ansvar for alle ungarbejderne. Han arbejdede også frivilligt med unge i kulturhuset Herredsvang, blev ambassadør for HeadOn og Blev stemt ind i børn og unge byrådet som repræsentant for Aarhus Vest området. Younes startede i 2017 med at interessere sig for iværksætteri og nåede at have to mindre projekter, inden han fik sit gennembrud, som partner og kommerciel direktør for ILD.PIZZA. 


Denne episode er produceret af Podtribe media.

Finaleplads i Talent 2010 med TMT

Younes Deaibes er vokset op i to socialt belastede områder. Først gik han på en skole, hvor der blot var 1 etnisk dansker og resten, var som ham, af anden etnisk baggrund. Younes så sine klassekammerater lave ballade, for at søge opmærksomhed og han fulgte selv i samme spor. I 4. klasse flyttede han så til Trillegården, hvor han kom i en ny skole. Denne gang var det den omvendte verden for ham, hvor han blot havde én enkelt klassekammerat med anden etnisk baggrund. Younes fandt hurtigt sammen med denne klassekammerat og andre med samme baggrund fra parallelklasserne. Deres lille gruppe blev til en rapgruppe, som også fik flere medlemmer. De kaldte sig for TMT og Younes fik idéen til at melde gruppen til DR’s program “Talent” i 2010. Det var ingen dårlig idé, fordi de endte med at gå hele vejen til finalen og spillede senere over 500 koncerter. På dette tidspunkt var Younes kun 12 år, men han påtog sig rollen som manager og forhandlede priser og betingelser med koncertsteder.

Frivilligt arbejde og inspirator

Tiden med TMT gav Younes et tilhørsforhold, en identitet og en tro på, at han havde mange talenter. Dette blev også understøttet af en folkeskolelærer, som gav Younes den støtte han havde brug for. Disse læringer tog han med sig videre. Han ville frem i verdenen. Han fik sig et job i Tivoli Friheden, hvor han arbejdede sig op til at blive områdeleder med ansvar for alle ungarbejderne. Younes følte at flere nøglepersoner havde vist en tro på ham og han var derfor ivrig efter at bevise, at de ikke tog fejl. Younes ville også hjælpe andre, som han selv var blevet hjulpet. Han arbejdede derfor frivilligt med unge i kulturhuset Herredsvang, blev ambassadør for HeadOn og Blev stemt ind i børn og unge byrådet som repræsentant for Aarhus Vest området.

Første skridt på sin iværksætterrejse

Younes var også blevet nysgerrig på iværksætteri, hvor han bl.a. startede et digitalt markedsføringsbureau og en tøj salgsplatform for kvinder. Begge blev dog en kortere fornøjelse. En ting, som Younes var blevet rigtig god til, var at opsøge muligheder. Han var ikke bange for at kontakte andre iværksættere, som han kunne sparre med. Han havde flere gange mødt Anders Grønborg, som er CEO for Lasertryk, og han kontaktede ham derfor igen. Anders introducerede ham til hans forretningspartner Esben Mols Kabell og de to iværksættere inviterede Younes med til Seedster i Marbella, to dage inden eventet gik i gang. Younes tøvede ikke og tog med. De ville snakke med ham om deres nye projekt Ild.Pizza.

Younes trådte på speederen i ILD.PIZZA

Ugen i Spanien blev en form for jobsamtale og de blev enige om at arbejde videre med projektet sammen. Younes fik nogle procenter i Ild.Pizza og kom med som partner. Anders og Esben havde testet af i nogle måneder, men nu kom Younes ind og hjalp med at trykke på speederen. De fik lige så langsomt ansatte med ind via Younes netværk og fik testet deres produkter af på Lasertryks ansatte. Deres første idé var, at de ville lave et stort køkken, hvorfra de kunne pakke og sende råvarer ud til deres forskellige pizzeriaer. Efter at have brugt 4 millioner på det, så fandt de desværre ud af at det både var for tidskrævende og for svært at få de rigtige tilladelser. Køkkenet står der derfor stadig ubrugt. Ild.Pizza er vokset stærkt over de sidste halvanden år og i dag har de over 200 ansatte og søger 85 mere.

Opstartsproblemer og den rette kultur

De har formået at få skabt en arbejdskultur, hvor de hjælper hinanden og alle er villige til at gøre en ekstra indsats. De øverste i fødekæden er ikke bange for at få deres hænder beskidte, de sociale arrangementer er der nok af og de forskellige butikker er gode til at komme med deres egne initiativer. Det handler om alt fra en mentorordning til en ugentligt fodboldkamp.

Det har dog ikke været uden bump på vejen. Udover det dyre ubrugte køkken, så tabte Ild.Pizza 20 kroner per pizza i starten. Prioriteringerne var forkerte og de troede at de selv skulle lave alt selv. Det ændrede sig, da de fik lavet nogle gode samarbejder og fik bedre styr på det økonomiske regnestykke.

Giv plads til at trække stikket

Younes fortæller også om bunkevis af opstartsproblemer med brændte- eller ubagte pizzaer. Lange forsinkelser. En ødelagt ovn og printer, for blot at nævne et par ting. Et minde, der også står klart i Younes erindring, er en ferie til Ghana midt i det hele. En tur på stranden blev ikke afslappende, men endte tværtimod med opkast. Tanken om at være så langt væk fra ILD.PIZZA, som Younes blot kunne se komme længere og længere bagud, var svær for den uge iværksætter. Younes er blevet bedre til at mærke efter, når det hele bliver lidt for meget. Så sent som i sidste uge valgte han også at trække stikket nogle dage. Hør hele den spændende historie her på kanalen.

Hvis du synes godt om denne episode, så anbefaler vi disse:

Trustpilot – Kritik understreger hvor vigtigt formålet er
Goboat – Har sat kurs mod de globale farvande
Bodylab – Retsopgør og afgørende forældrehjælp